Fie ca bucuriile şi gândurile bune ale prezentului să-ţi devină amintirile frumoase ale viitorului

marți, 12 aprilie 2011

Cititul,hrana creierului

Cititul obligă creierul uman să-şi modifice felul în care funcţionează  .    

 Capacitatea de a citi un text are un impact important asupra creierului uman, care se adaptează şi utilizează, indiferent de vârsta la care se produce alfabetizarea, regiuni cerebrale asociate altor funcţii.

  Cititul, cea mai banală cunoştinţă pe care o câştigăm de la naştere are o proprietate foarte deosebită. Creierul nu citeşte literă cu literă, mai exact creierul face asocierii ale imaginilor (în cazul de faţă ale cuvintelor) cu cuvintele cunoscute şi stocate în el, singurele litere pe care le citim in mod sigur sunt prima si ultima. Deci, cu alte cuvinte, un cuvânt poate fi citit cu singura condiţie ca poziţiile primei si ultimei litere sa fie neschimbate, restul nu conteză.
Nu ceredţi? Păi dcaă nu v-aţi pilcsiit pnâă aucm si aţi ajnus atât de dpeatee în atricol veţi osberva fatpul că utlima prate a aticrolului paote fi îţnelesaă  arpopae din pmria la fel de bnie ca îcepnutul.  

       Creierul stochează la fel de bine pozele şi face asocieri între cifre şi litere iar următorul exemplu este cel mai elocvent.:


UPDATE : Uimitor este că nu doar în limba maternă creeierul este capabil să citească corect . Exemplu :

TH15 M3554G3 53RV35 TO PR0V3 H0W 0UR M1ND5 C4N D0 4M4Z1NG TH1NG5! 1MPR3551V3 TH1NG5! 1N TH3 B3G1NN1NG 1T WA5 H4RD BUT NOW, ON TH15 LIN3 YOUR M1ND 1S R34D1NG 1T 4UT0M4T1C4LLY W1TH OUT 3V3N TH1NK1NG 4B0UT 1T, B3 PROUD! 0NLY C34RT41N P30PL3 C4N R3AD TH15

       Pe de altă parte cercetătorii în neurologie au descoperit ca navigarea pe internet stimulează mintea mult mai mult decât cititul unei cărţi. Căutarea pe internet este asemănătoare cu jocul de puzzle sau completarea unui rebus. Electroencefalogramele au arătat că navigarea pe internet activează mai multe zone ale creierului decât activitatea pasivă a citirii unui roman.
Studiul s-a desfasurat pe 24 de voluntari cu vărste între 55 si 76 de ani, toţi având o activitate cerebrală normală, arăta The Telegraph. Aceştia au fost puşi sa caute diverse informaţii pe internet şi apoi să citească o carte, timp în care li s-a măsurat intensitatea activităţii neuronale.


Indiferent de metodă studiile arată că un creier activ prin citit şi scris se menţine tânăr .

24 de comentarii:

  1. observasem mai demult,acestea...dar chiar m-ai luat prin surprindere cu :Nu ceredţi? ,caci eu citisem -nu credeti?...si in aproape acelasi timp am simtit ca ceva nu este in regula,m-am oprit,am vazut...si am continuat in mod normal lectura, cu zambetul pe buze,ca si cum nimic nu ar fi in neregula.

    RăspundețiȘtergere
  2. „Odată într-o zi de vară, stăteam pe plajă observând două fete ţopăind în nisip, îşi dădeau serios interesul construin un castel de nisip cu turnuri,Pasaje secrete, poduri, când erau pe punctul de a termina a venit un val distrugând totul, reducând castelul la o grămadă de nisip şi spumă. M-am gândit că după atât efort, fetele vor începe să plângă, dar în loc de asta, alergau pe plajă râzând şi jucându-se, şi au început să construiască un alt castel. Mi-am dat seama că am învăţat o mare lecţie: Dedicăm mult timp din viaţa noastră construind ceva dar când mai târziu un val vine şi distruge tot, ce rămâne e doar prietenia, grija şi mâinile acelora ce sunt capabili să ne facă să surâdem”


    Eu am dedus că nu contează scopul ci drumul în sine, până duci scopul la îndeplinire.
    Nu contează faptul că valul a distrus castelul, era inevitabil, contează cu câtă voie bună, drag şi pricepere l-au construit. Îmbarcate cu astea, ţinu-te strâns la bor, poţi oricând construi un altul, mai bun, mai frumos!
    O zi bună să ai !

    RăspundețiȘtergere
  3. amuzant textul...mi-a tinut loc de cafea...:)

    acum am vazut ca Bianca a avut rabdare sa-l transcrie pe tot :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Prima parte cu cititul o stiam, este adevarata. In ceea ce priveste Internetul, nu stiu ce sa zic. O fi fost testat, da' stii cum e cu testele astea, in general se efectueaza pe grupuri mici si de cele mai multe ori sunt finantate de diverse companii cu interes.
    Mie mi se pare ca mai mult imi lucreaza creierul cand citesc o carte, pentru ca practic imi formez niste imagini fara sa am o sursa vizuala, in timp ce Internetul iti ofera suportul vizual, scris si audio. Practic iti ofera imaginea completa, tu numai sa cauti... Dar, in fine, eu nu sunt om de stiinta :P

    RăspundețiȘtergere
  5. Saru' mâna fetelor !

    Toteu e uimitor cum creierul funcţionează . Ne uimeşte chiar şi pe noi proprietari de drept de parcă ar avea personalitatea lui.
    Bianca acelaşi lucru am dedus şi eu şi toţi la fel ca noi indiferent de mijloace dacă la indeplinirea scopului ai măcar speranţe .
    PS M-ai uimit câtă răbdare ai avut pentru a transcrie textul si încă o dată scopul a fost îndeplinit.
    Pandhora pe cât de amuzant pe atât de adevărat.Pe mine cel puţin ,mă uimeşte tot ce aflu nou despre cum "funcţionam".
    Irina părerea mea este că într-adevăr internetul stimulează creeierul în timp ce o carte îţi hraneşte sufletul.Să ne găndim la atenţia distributiva pe care ţi-o stimulează internetul,la viteza de reacţie şi rapiditatea cu care trebuie să scrii (uneori) deci implicit viteza cu care trebuie să gaseşt cuvintele.
    Şi acestea fiind date eu cred că problema este cam aşa : cartea te "învaţă" cuvinte , gănduri şi expresii iar internetul te "învaţă" să le găseşt în timp util stimulând creeierul să lucreze mai abitir.

    RăspundețiȘtergere
  6. Si mai citisem eu pe undeva ca de fapt folosim o mica parte din ceea ce poate sa ne ofere creierul... Suntem deci supradotati din nastere, dar numai unii dintre noi reusesc sa se foloseasca de resursele latente. Partea cu cirele m-a amuzat teribil; n-as fi crezut ca sunt in stare sa descifrez la prima citire asa ceva :)))

    RăspundețiȘtergere
  7. Alina şi eu ştiam aşa şi îmi plăcea să cred asta datorită misterului ce învăluia explicaţia faptului , dar recent am citit că nu este adevărat chiar dacă încă rămân multe mistere . Citeste aici

    RăspundețiȘtergere
  8. cea mai simpatică postare pe care am citit-o azi:)
    mare MULŢUMESC că multă nevoie aveam de un ZÂMBET

    p.s.- eu am 'memorie fotografică';)
    zic cercetătorii britanici :)))

    RăspundețiȘtergere
  9. Daca nu ma insel, stiu ca folosim doar 10% din creier :P Cam putintel!
    Cat cu Internetul - eu raman in continuare la parerea mea. Este adevarat ca ne invata sa gasim cuvinte in timp util, l-as asemana cu un "rebus" si, ce-i drept, si ala stimuleaza creierul. Cine stie, poate doar m-am obisnuit eu cu Internetul pre mult, mai ales daca asta fac toata ziua.

    RăspundețiȘtergere
  10. Cella mă bucur că ţi-am creeat bună dipoziţie de dimineaţă . Înseamnă că vei avea o zi frumoasă
    Irina nici eu nu am susţinut ca ne cultivă creierul zic că îl face să lucreze cu sensul de activ dar hrana tot cărţile rămân.
    Şi eu credeam la fel (că folosim 10%)dar recent am citit aici şi aici că ştiinţa ne contrazice .

    RăspundețiȘtergere
  11. Îmi plac chestiile ce mă provoacă:D
    În timp ce-mi beam cafeaua m-am delectat cu tine:D!

    RăspundețiȘtergere
  12. Spunea Alina ceva despre cat la suta ne folosim creierul. Cred ca se refera la mitul " ce am putea face daca ne-am folosi creierul 100% ", nu?
    Si eu inclinam sa cred in el, dar sceptica cum sunt, am cautat adevarul si m-am convins. Ne folosim creierul in totalitate. Nu s-au descoperit parti ale creierului inactive :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Nuuu, nu Alina, ci Irina. :)) Doamne, sunt cu capu'... si mai vine si Pastele... :D Nu am miel :P

    RăspundețiȘtergere
  14. Lillee au spus-o şi Alina şi Irina şi eu la rândul meu am crezut acelaşi lucru (până aseară că mă intriga) dar la fel m-am convins că este un mit şi chiar am lăsat trei link-uri în aceste comentarii referitoare la problemă.

    RăspundețiȘtergere
  15. Bună informație asta cu navigatul mai bun ca cititul, aproape :) Ar trebui sa spui treaba asta si părinților să-și motiveze copiii să caute pe Google nu să se împuște în acea limită de o oră în care îi lasă la calculator. Mulţumim Allmighty Google.

    RăspundețiȘtergere
  16. Eu ma refeream la cat folosim din ceea ce poate creierul, nu la cat din creier folosim. Creierul nostru poate mult mai mult decat ne-am obisnuit noi sa folosim. Asteptam deci un ghid de utilizare avansata :))) pentru cei dispusi sa incerce.

    RăspundețiȘtergere
  17. inainte de internet, citeam 3-4 carti pe saptamana. acum citesc una la 3-4 saptamani, din pacate. sa stiti ca se cunoaste diferenta

    RăspundețiȘtergere
  18. OOOO, atentie cu procentele referitoare la folosirea creierul. Un filosof chinez spunea odata, ca : Daca ne-am folosi 5% din capacitatea creierului, am putea face ceea ce nici macar imaginatia noastra nu poate concepe. eu zic sa ne rezumam la un 2, maxim 3 %

    RăspundețiȘtergere
  19. Pfff... Am lecturat, cu intarziere, ce ai postat SoriN... Mai bine nu citeam :)) Daca inainte credeam ca-mi folosesc doar 10% din creier si nu faceam ceva iesit din comun, acum se pare ca il folosesc pe tot, dar la fel de prost... Nu ma mai joc!

    RăspundețiȘtergere
  20. mai mi-am amintit ceva:ai vazut cum ne ascultam cand observam cand lipseste o litera din cuvant...dar amestecate poate sa fie.eu am observat ca majoritatea cuvintelor,daca le-ai descompune castigi un supliment de inteles,ca o completare a sensului.dar daca ar lipsi o litera in descompunere...nu mai poti sub nici o forma sa regasesti o completare a aceluiasi sens.

    RăspundețiȘtergere
  21. la fel ca si omul e cuvantul...nu degeaba a fost inventat de el.

    RăspundețiȘtergere
  22. Bună seara sau dimineaţa Clarisa (zic bine ?)
    Aşa este , nu m-am gândit şi cred că dacă omul ar fi înţeles cum funcţionează creierul acum am fi fost pe o treaptă spirituală mult avansată.
    Aşa este cum spui şi-n plus lipsa unei litere ne-ar pune in dificultate chiar şi când cuvântul este scris cursiv în ordinea firească a literelor.
    Dar cel mai tare m-a uimit asocierea intre litere şi cifre şi cum poţi citi fără nici o dificultate .
    Şi când te gândeşti că unii zic că ne-ar putea înlocui roboţii ...

    RăspundețiȘtergere

>