Fie ca bucuriile şi gândurile bune ale prezentului să-ţi devină amintirile frumoase ale viitorului

vineri, 25 februarie 2011

Confucius - o viata traita intelept

   Sa nascut in 550 i.Hr in China antica la Qufu sub numele de Kong Fu Zi. A fost un elev nu prea stralucit dar la 20 de ani a devenit oficial al statului de importanta minora si deoarece a dat importanta sporita indatoririlor serviciului a obtinut distinctii devenind asitfel cunoscut vremii sale. Si-a pledat principiile sale politice dar nu a avut adepti gandirea lui fiind mai mult o doictrina etico-politica decat un sistem filozofic propruzis interesul practic depasind determinarea teoretica asa si-a consacrat toata atentia si energia catre educatie....
      Majoritatea adeptilor politici si nu numai cand au auzit asta si-au trimis copii pentru educatie cu aceasta ocazie devenind primul om din istoria invatamantului chinez care a intemeiat o scoala privata care a pus bazele unei conceptii filozofice sistematice.Idealul lui fiind ordinea in societate si intelegerea intre oameni ,idealuri ce se obtin doar prin desavarsirea interioara a individului.

  O poveste spune ca un tanar pe nume Yan Hui provenit dintr-o familie saraca a vrut sa fie acceptat in scoala lui Confucius dar familia era atat de saraca incat nu isi putea asigura nici macar existenta.I-a fost teama de posibilitatea respingerii asa incat scoala a ramas un vis.
   Intr-o zi a vazut cativa oameni carora Confucius l-i se adresa spunanad "Eu sunt gata sa accept pentru scolarizare ,indiferent de originea sa,pe oricine,imi poate aduce 10 bucati de carne conservate" Yan incurajat de spusele inteleptului a fugit acasa si-a anuntat prietenii pe Zi si Gong despre asta iar cateva zile mai tarziu toti trei erau studenti .
 Confucius tinea cursuri de
"bunavointa voluntara" propavaduind importanta iubirii aproapelui .Intr-o zi trecand impreuna cu elevii sai pe la poalele muntelui Tai a vazut o femeie plangand la un mormant.Intrebata fiind care-i jalea asa mare ea a spus ca tatal,sotul si fiul ei au fost mancati de tigri.in acel loc. Auzind acestea Confucius a intrebat femeia de ce nu se indeparteaza de acel loc cat de repede poate iar ea i-a raspuns ca in acel loc guvernul nu are nici o putere sa o poata obliga.In acel moment Confucius si-a chemat elevii spunandu-le :" A-ti vazut ,un guvern tiranic este mai de temut decat chiar tigrii cei feroce"
 Odata Confucius a mers la un turneu pentru a tine o cuvantare in statul Wei insotit fiind de discipolii sai.La un moment dat pe drum in timp ce ei discutau depre poezie ,etica,guvern elevii fiind foarte minunati de cultura profesorului l-au intrebat unde si-a facut studiile de este atat de intelept la care Confucius a raspuns : "Am profitat de faptul de a fi singur pentru a gandi.Uneori am uitat sa mananc alte ori am uitat sa dorm si totusi am castigat foarte putin. Dupa un timp am inceput sa citesc in mod mecanic uitand sa-mi folosesc creierul in a gandi .Pe de alta parte ma gandeam ca m-am rupt de realitate si nu am mai acordat atentia cuvenita cititului ramanad nedumerit de multe lucruri.Atunci am fost fortat sa revizuiesc ceea ce am citit imbinand lectura cu gandirea utilizand teoriile teoriile invatate in a-mi ghida gandirea ,ajutand-o sa analizeze astfel progresul fiind activat"
  Confucius s-a dedicat in a educa elavii sai acceptand in jur de 3000 in toata viata lui .Dintre acestia 72 au stralucit munca lor fiind remarcabila.Prin activitatea de invatamant Confucius a reusit sa-si faca cunoscute opiniile sale politice .  

  A trait 80 de ani (470 i.Hr) iar moartea acestuia i-a lasat profund indurerati pe elevii care au ramas langa mormantul lui 3 ani iar unul din ei Zi Lu a mai ramas inca 3 dupa ce ceilalti au plecat.
   Dupa moartea sa elevii lui au fuzionat intr-o scoala de gandire independenta numita Scoala Confucius care a durat mii de ani si a avut un impact mare asupra feudalismului din China.
 Virtutile puse in evidenta de catre Confucius au fost respectul fata de aproape iubirea si curajul,loialitatea,intelepciunea ,pietatea filiala virtuti obtinute doar prin desavarsirea interioara a individului .
  Pentru a nu fi uitate invataturile sale Confucius si-a notat toate dialogurile cu elevii sai,scrieri care adunate de catre acestia si grupate in 20 de sectiuni au stat la baza lucrarii Cugetari (Lunyu) acesta fiind singura dintre cele 5 opere clasice ce au stat la baza Confucianismului si la care maestrul a colaborat direct..




  In urma lui a ramas o intrebare fara raspuns si anume daca omul este bun sau nu din cauza sau cu concursul naturii.
   Opera vietii Lunyu a carei prim cuvant este
"invata" contine patru elemente de baza :
-
Umanitate (ren);Dreptate (yi); Pietate (xiao); Cavalerism (li)



      "Invata si din timp in timp repeta, nu-i asa ca-ti produce bucurie ?"
      " Cand un prieten de departe soseste ,nu-ti produce la fel bucurie ?"
      "Sa nu fii recunoscut de lume , cu toate acestea sa nu fii intristat,nu este aceasta o purtare nobila ?"
      "Natura ne aseamana , educatia ne deosebeste "
     " Cand vezi un om bun incearca sa-l imiti ,cand vezi un om rau ,analizeaza-te"
     "Doar cei mai intelepti si cei mai prosti dintre oameni nu se schimba"
     "Daca nu cunosti puterea cuvintelor , nu poti cunoaste oamenii"
     "Nu conteaza cat de incet mergi atata timp cat nu te opresti"
     " A vorbi inseamna a semana , a asculta inseamna a culege."
    "Prostii se plang ca nu sunt cunoscuti de suficient de multi oameni"
    "Uita jignirea dar niciodata sa nu uiti bunatatea"
    "Cel care este stapanul mintii sale este stapanul universului."


Sursa Chinavoc.com

3 comentarii:

  1. Mi-am adus aminte de facultate, de fostul meu profesor de filosofie antica. Imi pare bine ca mai intereseaza asemenea subiecte. parerea mea este ca omul este mai bun cu concursul naturii. Nu ai cum sa o infrangi, atunci incerci sa inveti de la ea.

    RăspundețiȘtergere
  2. Admiratia ta in fata acestui OM te declara elevul sau!

    RăspundețiȘtergere
  3. admiratia mea fata de tine mi-o dovedesc in explicatiile mele la comentariul tau

    RăspundețiȘtergere

>